o antioksidantih

V zadnjih dneh sem se po dolgem času malce zakopala v knjige. Pri branju knjige o čokoladi sem naletela na poglavje o antioksidantih, ki se mi je zdelo še posebej zanimivo. Čeprav poslušamo stalno o teh čudodelnih snoveh, ki ozdravijo vse tegobe, ustavijo staranje itd., le malodko ve, kaj točno antioksidanti so. Če vas zanima, vas vabim k branju kratkega povzetka o teh snoveh … Za vse ostale pa … poglejte vsaj zadnjo točko – ta mi je še posebej všeč :)

 

Oksidacija je proces, ki nastaja pri stiku snovi s kisikom (npr. železo rjavi, olje postane žarko, jabolko potemni …). Podobno kisikovi prosti radikali poškodujejo tudi zdrave celice. Številne znanstvene raziskave pripisujejo prav poškodbam celic s kisikovimi prostimi radikali pomembno vlogo pri nastanku in razvoju kroničnih bolezni.

Prosti radikal je molekula, ki je izgubila elektron in tako postala zelo nestabilna in napadalna. Predstavljamo si ga lahko kot razgrajača, ki ob iskanju svojega izgubljenega elektrona zadeva ob različne dele celic in jih poškoduje (oksidira), pri tem pa s krajo elektronov znova ustvarja nove proste radikale, kar sproži verižno reakcijo.

Nekateri prosti radikali so proizvod normalne presnove, nastajajo npr. pri dihanju. Veliko prostih radikalov prihaja iz okolja in ti so večinoma škodljivi, npr. delci v onesnaženem zraku, pesticidi, cigaretni dim, strupene kemikalije v hrani, … Prav zaradi tega pravimo prostim radikalom tudi hormoni okolja ali endokrini disruptorji.

Škoda, ki jo prosti radikali povzročajo:

  1. napadajo celično genetsko snov, povzročajo spremembe v genetski strukturi (kar lahko privede do raka, avtoimunskih bolezni, …).
  2. dobri holesterol HDL spreminjajo v škodljivega LDL, ki maši arterije,
  3. uničujejo celice v očesni mrežnici in leči,
  4. motijo normalne procese v stenah žil in večajo krvni tlak,
  5. povzročajo vnetja, astmo, …
  6. uničujejo živčne celice,
  7. motijo tvorbo moških spolnih celic, kar lahko povzroči neplodnost in napake pri plodu.

Antioksidanti so nekakšne protisnovi, ki proste radikale ukrotijo, spreminjajo v nenevarne molekule ali pa prekinjajo nevarno verižno reakcijo oksidacij celiščnih sestavin. Prosti radikali postanejo zares škodljivi šele, ko jim uspe premagati naš antioksidativni obrambni sistem. To se zgodi, če je napadalcev preveč (kajenje, onesnaženo okolje, stres, vnetja, nekatera zdravila, sevanje, nezdrava hrana, …), ali pa, če je število antioksidantov premajhno. Vse to poteka potihoma, poškodbe se dolga leta kopičijo in nekega dne človek “nenadoma” zboli.

Neposredno, z zdravo prehrano in vitaminskimi dodatki, lahko vplivamo na optimalno količino antioksidantov. Najbolj znani “lovilci” prosih radikalov so karotenoidi, flavonoidi, mineral selen, vitamina C in E ter koencim Q10.


Kako izbrati živila z največ antioksidanti?

  1. Ko izbiramo sadje in zelenjavo, se odločimo za tisto, ki ima več barve.
  2. Čim temnejša je barva sadja in zelenjave, več je antioksidantov, predvsem karotenov.
  3. Sveža in globoko zamrznjena zelenjava ter sadje vsebujeta več antioksidantov kot konzervirana, predelana ali kuhana.

Več antioksidantov dobimo, če uživamo:

  1. rdeče grozdje namesto belega,
  2. kozarec rdečega vina pri jedi namesto belega,
  3. rdečo in rumeno čebulo namesto bele,
  4. zelje, cvetačo in brokoli v surovem stanju ali le malo kuhane,
  5. surov in zdrobljen česen,
  6. olivno olje, pridobljeno po hladnem postopku,
  7. listnato zelenjavo temno zelene barve,
  8. rožnato grenivko, rdečo pomarančo,
  9. sveži sok namesto konzerviranega oz. ustekleničenega,
  10. temno čokolado, ki vsebuje vsaj 70 % kakava.

(povzeto iz knjige Čokolada kot hrana in zdravilo, Peter Kapš)

Advertisements

Komentiraj:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s